دات نت نیوک
Menu

نمایش خبر

همجواری انیمیشن و کاریکاتور در فرآیند ایده یابی/جمال رحمتی

منتشر شده در شنبه, 23 مرداد,1400

همجواری انیمیشن و کاریکاتور در فرآیند ایده یابی/جمال رحمتی

فصلنامه خط خطی/سال دوم/ شماره سوم و چهارم

 

 

 

شاید بتوان کاریکاتور را نزدیک ترین هنر به انیمیشن دانست. نگاهی به پیشینه کاری پیشگامان انیمیشن جهان و همین طور برشماری نقاط مشترک این هنر، دلیل محکمی بر این مدعاست. اغراق در فرم و موضوع، بیشترین نقاط مشترک کاریکاتور و انیمیشن است که در اینجا به صورت جداگانه به آن ها می پردازیم.

اغراق در فرم

برای ایجاد کلیت در بررسی موضوع، فقط به اندام انسانی اشاره می کنم؛ فرم انسان را می توان از جهت میزان وابستگی اش به آناتومی مورد بررسی قرار داد. در یک نگاه کلی به فرم های انسانی مورد استفاده در انیمیشن های مختلف، می توان آن ها را در سه دسته تقسیم بندی کرد:

دسته اول، فرم هایی هستند که وابستگی کاملی به آناتومی دارند؛ یعنی در طراحی آن ها، عضله و استخوان بندی لحاظ شده است. تناسبات حاکم بین اجزای بدن آدمی در این فرم ها، با اندک اغراقی همراه است. معمولاً کوچکترین اشتباه در طراحی این فیگورها، به واسطه وجود معیاری برای مقایسه، به صورت چشمگیری نمایان می شود. استخوان بندی و عضله بندی، نه با همان جزئیات فرم بدن انسان، که با یک درجه سادگی و تناسبات با اغراق در همان فرم خلاصه شده، به نتیجه نهایی می رسد. نمونه بارز این نوع گریش به آناتومی در فرم، آثار کلود سِر هستند. در این آثار، اغراق طنز آمیزی را می توان یافت، اما، این باعث نشده تا آناتومی نادیده گرفته شود.

دسته دوم، فرم هایی هستند که عناصر و اجزای بدن در آن ها به صورت کامل خلاصه می شوند و تناسبات به صورت مشخصی اغراق آمیزند( فرم ها نه به آناتومی وابستگی دارند و نه بدون در نظر گرفتن آن طراحی شده اند).

شاید بتوان گفت، بیشتر انیمیشن ها با استفاده از این دسته از فرم ها طراحی شده اند. از نمونه های بارز این نوع گرایش به فرم، می توان از آثار کینو نام برد.

این کاریکاتوریست آرژانتینی در طراحی فیگور انسانی هم اغراق طنزآمیز و سادگی را دخیل می کند و هم آناتومی را به طور کلی حذف نمی کند.

دسته سوم، فرم هایی هستند که هیچ وابستگی به آناتومی ندارند و تناسبات در آن ها نه مطابق با تناسبات بدن آدمی که با قواعد ذهنی طراح ترسیم می شوند. در بیشتر این فرم ها نمی توان حجمی را متصور شد. در واقع، غالباً حسی ترین فرم ها در این شیوه از نگرش به فرم جای می گیرند. کارهای حسین چاکماک، کاریکاتوریست قبرسی، از این دسته اند. در این نوع فرم ها عناصر می توانند حذف یا اضافه  شوند یا این که جای خود را عوض کنند. برای مثال، چشم ها می توانند در یک سوی بینی قرار گیرند و ...

 

 

اغراق در موضوع

می دانیم که برای رسیدن به موضوع در کاریکاتور و دستیابی به ایده و طرح اولیه برای فیلم نامه انیمیشنی، راه هایی وجود دارد. هر یک از این راه ها می توانند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب به ما کمک کنند. هر یک از این راه ها، که دسته بندی شده اند. می توانند، دستمایه مناسبی برای یک انیمیشن کوتاه و جذاب باشند؛ در عین حال که می توانند ایده یک کاریکاتور را تشکیل دهند. این روش ها به همت حسین نیرومند و برخی دیگر از جمله رحیم بقال اصغری جمع آوری شده اند؛ پایان نامه فوق لیسانس نگارنده به همین موضوع اختصاص یافته است. در زیر به برخی از این راه های مشترک دست یابی به ایده اشاره می کنم:

1-بزرگ نمایی

در این روش با بزرگ کردن یک چیز یا عنصری از آن، به موضوع دست پیدا می کنیم.

مثال کاریکاتوری: زرافه ماده ای که پایش بزرگتر از حد معمول است، باعث شده دهان بچه اش به سینه او نرسد و گرسنه بماند.

مثال انیمیشنی: مجموعه انیمیشنی گالیور، بهترین مثال برای تکنیک دست یابی به سوژه است.

2-کوچک نمایی

در این روش با کوچک کردن یک چیز به موضوع می رسیم.

مثال کاریکاتوری: فردی را در نظر بگیرید که ضربه ای به سرش خورده و برآمدگی کوچکی در سرش دارد. او کلاهی به اندازه همان برآمدگی بر سر دارد.

مثال انیمیشنی: مجموعه خاله ریزه مثال خوبی است که با کوچک شدن خود باعث اتفاق های بسیاری می شود.

   

3-تفکر معکوس

در این روش با جابه جایی فیزیکی دو چیز به موضوع می رسیم.

مثال کاریکاتوری: یک نظامی با کلی ابزار جنگی و مدال رنگارنگ پشت میزش نشسته و بافتنی می بافد.

مثال انیمیشنی: یکی از کارهای مکتب زاگرب به نام مراسم که در آن، چند نفر وارد کادر می شوند. فردی آن ها را برای گرفتن فیگور مناسب راهنمایی می کند. بیننده فکر می کند که آن ها قرار است عکسی به یادگار بگیرند، اما در انتهای کار با فرمان آتش روبه رو می شویم و آن ها تیرباران می شوند.

5- بسط ویژگی های یک اثر

اتفاقی می افتد و خصوصیات آن اتفاق گسترش پیدا می کند.

مثال کاریکاتوری: فردی دندان خود را به نخی بسته و سرنخ را به دستگیره در گره زده است؛ در باز می شود و به جای دندان، سر فرد کنده می شود.

مثال انیمیشنی: بلوطی در زمین فشار داده می شود، زمین ترک می خورد و این ترک ادامه پیدا می کند و باعث پیدایش قاره ها می گردد.

6-تشابه

در این روش از شباهت دو چیز برای رسیدن به موضوع استفاده می شود.

مثال کاریکاتوری: فردی کره زمین را در دست دارد و آن را مانند سیبی پوست می گیرد؛ یا یک جوجه تیغی که عاشق کاکتوس می شود.

مثال انیمیشنی: در یکی از قسمت های پلنگ صورتی یک مار به دنبال پلنگ صورتی راه می افتد و او را با ماری دیگر اشتباه می گیرد.

7- تکرار

تکرار بی مورد یک اتفاق باعث ایجاد موضوع می شود.

مثال کاریکاتوری: فردی در حال مُهر زدن روی بسته پستی است، اما این کار تکرار می شود و مهر زدن روی میز و زمین هم ادامه پیدا می کند.

مثال انیمیشنی: در انیمیشنی به نام نفر پنجم، چهار نفر در حال نواختن آهنگی موزون هستن. فردی می رسد و به صورت نا هماهنگ، شروع به نواختن می کند. دیگران او را به بیرون کادر می برند؛ اما باز می گردد و دوباره می نوازد؛ تا این که آن چهار نفر در بیرون کادر به او شلیک می کنند و با خیال راحت بر می گردند و نواختن را از سر می گیرند؛ اما پنجمی دوباره می آید و گروه این بار خود را با ریتم نا هماهنگ او هماهنگ می کنند.

8- تلفیق زمان

در این روش، دو زمان مختلف مربوط به دو مقطع تاریخی را با هم تلفیق می کنیم و به موضوع می رسیم.

مثال کاریکاتوری: انسان اولیه با لباسی از پوست پلنگ در حال پیاده شدن از فضاپیماست. مثال انیمیشنی: مجموعه عصر حجر که در آن، همه امکانات عصر حاضر وجود دارد، اما سنگی است!

9- تلفیق مکان

در این روش، دو مکان مجزا از هم را با هم تلفیق می کنیم و به ایده می رسیم.

مثال کاریکاتوری: دو شطرنج باز در زمین فوتبال در مقابل چشمان هزاران تماشاچی در حال بازی شطرنج هستند. مثال انیمیشنی: بازیکنان فوتبال برای زدن گل، مانند نظامیان، زمین فوتبال را تبدیل به میدان جنگ می کنند.

10- نمایش همزمان

در این روش، همزمان با نشان دادن یک چیز، چیز دیگری را  ورای آن نمایش می دهیم که منظور اصلی ماست. مثال کاریکاتوری: یک دونده در حال دویدن است، اما با کمی دقت در می یابیم، بدن او از هزاران حلزون، که نماد کندی است، تشکیل شده است. مثال انیمیشنی: در انیمیشن در جستجوی نمو، ماهی ها به صورت گروهی حرکت و شکل های مختلفی را در کنار هم ایجاد می کنند.

11-ایجاد ارتباط تصادفی

در این روش، لغات بی ارتباط با هم را فهرست می کنیم و سعی می نماییم بین آن ها ارتباط برقرار کنیم.

مثال کاریکاتوری: در رابطه با آب، لغاتی را فهرست می کنیم، مثل آب دریا، چکه کردن یا لغات بی ارتباط مثل تلویزیون،... بعد بین شان ارتباط برقرار می کنیم؛ تصویر دریا در تلویزیون پخش می شود و آب از زیر تلویزیون چکه می کند. مثال انیمیشنی: این می تواند شامل همه موضوع ها شود.

12-استفاده از نمادها

در این روش، از نمادهای شناخته شده برای رسیدن به موضوع استفاده می شود.

مثال کاریکاتوری: پدر ژپتو در هوای سرد زمستانی، پینوکیو را داخل شومینه انداخته است تا خود را گرم کند! مثال انیمیشنی: در انیمیشن شِرِک از پینوکیو و دراز شدن دماغ او حین دروغ گفتن استفاده شده است.

در پایان، ذکر این نکته ضروری است: تکنیک های دیگری هم برای رسیدن به موضوع وجود دارند که همگی آن ها از مشترکات انیمیشن و کاریکاتور محسوب می شوند. با نگاهی به تکنیک های فوق، ارتباط مستقیم کاریکاتور و انیمیشن را در می یابیم. در واقع، شاید عنصر حرکت، تنها وجه افتراق کاریکاتور و برخی از انیمیشن ها باشد.

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
نظرات (0)تعداد نمایش ها (139)
Print

فایل ها برای دانلود

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

دی ان ان فارسی , مرجع دات نت نیوک فارسی